Tuesday 19 November 2013

Type of Tools

Sebagaimana yang kita ketahui, Tool terbahagi kepada beberapa jenis, diantaranya ialah:-


a) Workholding Devices

   - Workholding devices bermaksud peralatan yang digunakan untuk memegang atau mencengkam (grip) sesuatu benda kerja. Contoh yang paling mudah ialah, untuk melakukan proses pemesinan menggunakan mesin milling (Figure 2), kita perlu pastikan benda kerja tersebut dipegang terlebih dahulu, biasanya kita akan menggunakan vise. Ini bermakna vise boleh dikategorikan sebagai Workholding Device.

Figure 1 : Workholding Devices



Figure 2 : Vise at Milling Machine


Figure 3: Vise


b) Pressworking Tools

   - Digunakan semasa melakukan prosess pressworking. Fungsinya hampir sama dengan Wolkholding devices iaitu memegang dan mengapit benda kerja.


Figure 4 : Pressworking Tool


c) Bending, forming and Drawing Dies

   - Fungsi production tooling didalam bending, forming and drawing dies adalah untuk menyokong, memegang dan mengapit benda kerja semasa proses bending, forming dan drawing dies untuk memastikan ketepatan sesuatu dimension yang diperlukan dapat dipenuhi.

Figure 5: Bending Process

Figure 6 : Forming Process


d) Tool design for Inspection and Gaging

       - Setiap dimensi benda kerja yang telah disiapkan mestilah memenuhi dimensi yang telah ditetapkan. Biasanya untuk mengukur dimensi ini kita akan menggunakan metrology tool seperti venier caliper, micrometer ataupun yang memerlukan ketepatan yang tinggi kita akan gunakan coordinate measuring machine (cmm). Contohnya sekiranya kita mengunakan cmm, kita perlu set up benda kerja tersebut sebelum melakukan proses pengukuran. Oleh itu proses pengukuran ini akan mengambil masa, oleh itu kita boleh merekabentuk Tool dan benda kerja hanya perlu diletakkan diatas tool tersebut dimana kita dapat mengurangkan masa untuk set-up.

Figure 7: Inspection Jig

Figure 8 : GO & NO GO Gauge

Figure 9 : Thread gauge






No comments:

Post a Comment